maanantai 28. tammikuuta 2013

Vietnam Ho Chi Minh

Koh Tao
Keskiviikkona 23.1 Sami pääsi sairaalasta melkoinen määrä lääkkeitä mukanaan.  Varasimme laivasta paikat, kohteena Koh Tao, mistä Katja oli varannut meille bungalowin kahdeksi yöksi.
Bungalowi oli aivan meren rannalla :)

Kuva otettu bungalowimme verannalta
Päätimme lähteä seuraavana päivänä mopottelemaan. Minä istuin Samin mopon taakse, Katja otti Markun kanssa omat menopelit. Tiet olivat paikoin tosi haasteellisia, kuten liikennemerkki kertoo. Välillä oli sade tehnyt tosi syviä uria, välillä oli hiekka, betonista valettua osuutta ja asfalttia.

Liikennemerkki varoittaa jyrkästä noususta
Mopolla kun ylös pääsi, niin alastulo tuotti suuria vaikeuksia. Roikuin Katjan mopossa kiinni, kun alamäki oli niin jyrkkä. Siinä meille molemmille tuli tuskanhiki, kun kengät luistivat välillä hiekkaisella tiellä.
Onneksi me selvisimme naarmuitta reissusta. Iltaa vietimme yhdessä, oli kiva nähdä Katja ja Markku vielä uudelleen tällä reissulla.

Välillä meinasi  mopo lähteä käsistä, valitetavasti kuva ei näytä tuota todellista jyrkkyyttä
Ihana pikku apina
Perjantain aamuna laiva lähti kohti Chumphonia ja siitä sitten bussilla BKK:n, jossa olimme myöhään illalla.

Pääskysen pesiä, hintaan 850 €, BKK lentokentällä

Välillä meno tuntuu olevan ihan päätöntä, kuva otettu Bangkokin lentokentältä
Lauantaina 26.1 tulimme Ho Chi Minhiin eli Saigoniin, lento kesti 1,5 tuntia. Lentokentältä poistuessa taksin tarjoajia oli useita, ensimmäinen tarjosi kyytiä hotellille 25 dollarin hintaan, vähän matkan päästä toinen tarjosi 15 dollariin ja kun jatkoimme eteenpäin taksijonoon, hinnaksi tuli 180000 Vietmanin dongia eli n.8,8 dollaria.
Täällä Vietnamissa kokee tuon miljonääri tunteen. On ihanaa, että on muutama miljoona taskussa tai ainakin satoja tuhansia,  miljoona dongia = 36€
Aries hotellissa yövymme, se on koko matkamme tasokkain, missä olemme yöpyneet 25€ / yöltä.

Banh Xeo
Samana iltana kävimme syömässä Vietnamilaista ruokaa. Banh xeoa eli sihisevä kakku (riisilevy paistetaan pannulla), siitä tuo nimi.
Täytetystä pannukakusta otetaan paloja ja ne kiedotaan,  sinapin lehtiin ja täytetään mintun, basilikan tai muilla yrteillä ja dipataan hapanimelään kalasoosiin.
Eipä löytynyt vieläkään Vietnamin keittiön salaista juttua.

Saa mennä yli kadun :)

Vietnamissakin saa kauniin hymyn :)

Naiskauneutta
Sunnuntain vietimme kaupungilla kierrellen, kävimme mm. Notre- Dame katedraalissa. kahvilassa katselimme hyvän latten ääressä paikallista liikennekaaosta. Tilasimme matkan Mekong joelle maanantaiksi ja junaliput tiistaiksi. Matkamme jatkuu täältä Nha Trangiin päivä-junalla.

Hotelli

Täällä on paljon kauniita rakennuksia.

Kauniita rakennuksia ja hyvin hoidettuja puistoja
Kauniita lapsia

Lähdimme illalla syömään paikallisten suosimaan pihviravintolaan, olemme käyneet siellä edellisellä Vietnamin matkalla (2007). Silloin herra Q (mopotaxi kuskimme) opasti meidät sinne.
Kun tulimme syömästä tapasimme jälleen tuon herra Q:n ja voitteko kuvitella, hän tuli meitä vastaan iloiten "terve, terve, olette suomesta", hän muisti meidät vielä, joillakin on ihan mahdottoman hyvä kasvomuisti.
Herra Q ajoi meidät hotellille ja jonkin ajan kuluttua huoneen puhelin soi ja siellä herra Q kaipasi setänsä kanssa meitä kaljalle.Vietimme iltaa heidän kanssaan ja hän antoi numeronsa, jos vaikka soittaisimme, kun palaamme takaisin rantalomakohteesta.

Herrat Vu ja Q, vanhat tutut mopokuskimme :)
Paina kuvasta, niin pääset vielä Kambodzaan Phnom Penhin liikenteeseen kanssamme

1. Ensinnäkin, hienoa että miehesi on kunnossa. Pääsi matka jatkumaan.
    Ja mimmonen matka - Vietnam on ihana! Siis jo pelkästään näiden kuvien perusteella. Ja myös tuon hippusen hurjan liikennevideon :) Jouheasti tuntuu sujuvan kuitenkin, vaikka kauheesti sääntöjä ei olekaan. Siinä yhdessäkin kohtaa vastaantuleva mopo vaan pokkana kääntyy liikenteen poikki tien yli, kääk.

Tarjoo herra Qu:lle kaljat munkin puolesta :)

1. Niin on meidänkin mielestä kiva maa :)
      Tuo video oli Kambodzan puolelta, sain sen nyt vasta tuotua tänne blogiin.
      Täällä tuo liikenne on vieläkin kaaottisempaa, yritän pistää seuraavaan päivitykseen videon Vietnamin liikenteestä.

2. Mahtavaa että Sami on taas kunnossa ja matka jatkuu!

Tuli ihan mahdoton matkakuume ja ikävä Vietnamiin. Se on ollut jotenkin niin "eniten ulkomaa" tähän astisista reissukohteista. Voi ollapa teidän matkalaukussa mukana, mutta ainakin hengessä mukana :)

Nat Trang jäikin silloin viimeksi näkemättä. Ehkä sinne joskus. Odottelen innolla teidän kuvia.

t. Liisa

1. Onneksi tuohon vatsatautiin saatiin sopiva antibiotti.
      Kiva maa tosiaan, suosittelen kaikille :)
      Tuossa Saigonissa ollessa mietittiin, että paikka voisi olla mikä tahansa euroopan kaupnki. On siistiä, paljon kauniita rakennuksia, upeita istutuksia ja puistoja, useita hyviä kahviloita.
      Kiva kun olet hengessä mukana :)

3. Heip, tulin vielä sanomaan että sua odottaa mun blogissa hyvin ansaittu Tunnustus. :)

4. Voi mahoton tuota liikennettä! :D

1. Niin, liikenne on aivan käsittämätön.
      Pistin siitä youtubeen videon, yritän saada sen näkyviin.

5. Mopo näkyy olevan paras kulkuneuvo. En muuten saa näkymään viimeisintä postausta. Olin jo niin innoissani, näkeen mitä teille kuuluu:) Näkyy vain tämmönen. Valitettavasti etsimääsi blogisivua ei ole olemassa. Ilmeisesti jokin tilapäinen häiriö.

1. Niin se varmaan on ,sillä kuljetaan jopa jääkaappeja 1,40m menee kivasti kyydissä
      Mikähän siinä on, ettet saa tuota seuraavaa näkyviin. Toiset vat siihen kommentoineetkin... ihmeellistä.
      Yritä jos saat näkyviin nyt uuden :)

6. Haha! Kambodzan videota katsoessa palautui elävästi mieleen ensimmäinen yö Suomessa Kambodzasta palattua, ei meinannut saada nukuttua kun Lappeenrannan keskustassa oli aivan liian hiljaista! :D Matkakuume vaan pahenee...