tiistai 5. helmikuuta 2013

Na Trangin nähtävyyksiä ja vesipuhvelien etsintää

Koriveneitä
Vietnamissa on pieniä koriveneitä, joita kalastajat käyttävät verkkokalastukseen.. Vene on 90-120 cm leveä, siis pieni, kevyt ja kiikkerä. Eipä tulisi itsellä mieleen lähteä tuollaisella veneellä tuonne aallokkoon.

Jättiläisen kädenjälki
Sitten oli vuorossa Danh thang hon chong, joka on kivimuodostelma hiekkarantojen välissä. Vietnamilaiset uskovat, että jättiläinen on siirrellyt kiviä ja siitä tuo kämmenen jälki.

Danh thang hon chong

Historialliset  cham kansan rakennuttamat kivitornit ovat peräisin 800- luvulta
Noiden tornien jälkeen suuntasimme takaisin taksille ja siinä menomatkalla kuskimme näytti meille kukkotappelussa olleita kukkoja. Siinä omistaja laittoi pensselillä jotain keltaista "lääkettä", kohtiin missä ei ollut sulkia. Voi noita eläin parkoja :(
Vaikka nuo tappelut ovat laissa kiellettyjä, niitä kuulemma harrastetaan vielä vuorilla.

Kukkotappelussa vaurioitunutta kukkoa tässä hoidetaan
Sitten oli vuorossa katedraali, sen ikkunoissa oli kauniita lasimaalauksia ja ulkona valkoisia patsaita.

Katedraali
Kauniita lasimaalauksia

Riksa käy myös tavaroiden kuljetukseeen

Kanoja menossa myyntiin

Kiinalainen uusi vuosi tulossa ja se näkyy katukuvassa
Tänä vuonna kiinalainen uusi vuosi osuu helmikuun 10. päivään, jolloin lohikäärmeen vuosi muuttuu käärmeen vuodeksi. Juhlallisuudet alkavat yleisesti jo 9. helmikuuta, uuden vuoden aattona.

Hotellit ja talot ovat kapeita ja korkeita ja yleenä vain edestä maalattuja

Tuoreita vihanneksia

Uhrilahjoja Jumalille

Puukuorma

Vietnamilaista käsityötä
Vietnamilaiset pitävät meitä länsimaalaisia kömpelöinä ja iso nenäisinä. Sanonta elefantti lasikaupassa, tuntuu välillä kyllä siltä, Samin paidan koko on täällä XXXXL ja minun XXXL, minä en ole alakuvassa vaikka vaatteiden koko merkinnöistä niin voisi päätellä.
Jos paikalliset naiset käyttää S kokoa, niin ero on kyllä melkoinen....

Todella iso villisika tönkimässä roskia

Maalaismaisemia
Seuraava päivänä uusi taksikuski vei meidän tiettömän tien päähän, puhveleita katsomaan. Siinä meinasi usko loppua, kuskilta ja meiltä, kun tie muuttui hiekkaiseksi poluksi ja hyvä jos mopolla pääsi jotenkuten eteenpäin. Vesi oli siihen tehnyt kauheita uria. Auto otti paikoin pohjakosketuksia, mutta selvittiin perille.
Ja siellä niitä oli järven rannalla, kuskimme päästi jihuuuuu huudon, kun onnistui löytämään niitä.

Vesipuhveleita vuoristo maisemissa
Nuo puhvelit olivat kovin säikkyjä, eipä moni turisti taida niitä käydä kuvaamassa. Välillä niitä näkee "uimassa" joissakin lätäköissä, joku lapsi tai haikara voi istua niiden selässä.
Kuskimme kertoi, että paimen saa päivässä 1,80€, annoimme tuolle pojalle 50000 dongia eli 1,80€ ja saimme kauniin kiitoksen ja ujon hymyn.

Paimen toisen päivän retkeltämme
Olen tällä reissulla ihastunut noihin vesipuhleihin ja haluan jakaa noita kuvia myös teille, olette sitten kiinostuneita tai ette. Kelpaisinkohan minä täällä karjapaimeniksi?? Tuo vuoristomaisema on niin silmiä hivelevää ja puhdasta ilmaa ympärillä

Paimen ajoi karjan uimaan, jotta näkisimme myös sen

Riisipeltoja ja vuoria
Illalla, kun kävimme syömässä näimme nuoren pojan, joka kerjäsi rahaa. Poika kulki tavallan käsillään, vetäen jalkojaan perässä, jalat olivat niin laihat, etten ole ennen sellaisia nähnyt. Käsissä hänellä oli varvastossut. Hän oli todella kiitollinen, antaessamme pienen rahasumman.
Samalla kadulla näimme pienen koiran, jolla ei ollut lainkaan takajalkoja, ne oli ilmeisesti amputoitu ylhäältä asti. Koira kulki kahdella etujalallaan, nostaen takapäänsä ylös.
Noista molemmista jäi todella paha olo :(

Kävimme pariin kertaankin ihailemassa Vietnamilaisen miehen Mai Loc valokuvanäyttelyä. Aivan mielettömän ihania kuvia, hän on voittanut maailmanlaajuisia palkintoja.
Hän olisi lähtenyt meidän kanssa noita puhveleita kuvaamaan, mutta oli sopinut jo muuta menoa.
Tässä linkki valokuvaajan sivuille, sieltä voit ihailla hänen ottamiaan valokuvia.

Otin vuorilla asuvasta mummosta kuvan ja muokkasin sen mustavalkoiseksi
Maanantai aamulla juna lähti kohti Saigonia tunnin myöhässä, matka kesti n. 8 tuntia. Yhden yön olimme Saigonissa ja matka jatkui eilen Bangkokiin ja tänään Pattayan Jomtienille.

Saigonista vielä vähän: asukkaita Saigonissa on 8 miljoonaa ja mopoja 4 miljoonaa, niitä saa tosissaan varoa, kun ylittää katua. Vaikka suojatiet on maalattu, se ei silti takaa että olet turvallisesti ylittämässä katua.
Periaate on, että linja-autot ei väistä ketään ja jalankulkijat väistää kaikkea. Täällä Aasiassa monet pitävän suusuojia huonon ilmanlaadun takia ja naisilla on pitkävartisia käsineitä, ruskettumisen pelossa. Kuka sitä nyt haluaa näyttää ruskealta peltotyöläiseltä. Täällä Aasiassa myydään myös valkaisevaa aurinkorasvaa.
Mopolla kuljetetaan kaikkea maan ja taivaan välillä, on rautaputkia, riisisäkkejä, olutlaatikoita ja nähtiin muutama jääkaappikin (140 korkea)

Linkistä näet Saigonin liikennettä

1. Kiitos taas hienoista kuvista ja kertomuksesta:)Tuo mummo on ollut tosi kaunis nuorena, kun on vieläkin noin hyvän näkönen:) Voi mahoton tuota liikennettä. Eihän tuolla pääse tietä ylittämään ;)Hyvää jatkoa teille:)

2. Kiitos Askartelin itte :)
    Tuo mummo oli niin hellyyttävän näköinen ja oli niin iloinen kun kuvasin häntä.
    Liikenne on ihan käsittämätöntä, sinne vaan astuttiin rinnakkain sekaan ja liikuttiin pikkuhiljaa eteenpäin. Tuurilla selvittiin naarmuitta :) Paljon kaunista oli Vietnamissa.

3. Jännää kun oikein hengästyy kun lukee näitä sun juttuja ja katselee kuvia :)
    Niin paljon mielenkiintoista. Oma reissukin palaa mieleen :)

Miltä Pattaya tuntuu näiden matkakokemusten jälkeen?

t. Liisa

1. Paljon on mielenkiintoista niin Kambodzassa kuin Vietnamissakin. Muistat varmasti tuon Saigonin hyvinkin ja sen mopojen määrän.
      Ajattelinkin, että mitä sitä sitten kirjoittaa täältä Pattayasta vielä lisää, mutta eiköhän sitä jotain löydy. Me ollaan tykätty tästä Jomtienistä. Hyvä ruoka ja aurinko on tärkeimmät ja molemmat täältä löytyy. Ja edullisuutensa vuoksi sopii näin vuorotteluvapaata viettäville yhdeksi kohteista. On hyvä vetää välillä vähän happea, ennen seuraavaan maahan siirtymistä.
      Balille on lento 24.2 ja sieltä on varmasti taas paljon kuvattavaa ja kerrottavaa