keskiviikko 9. tammikuuta 2013

Kambodza Angor Wat

Maisemia aamujunasta
Maanantaina 7.1 herätys oli klo 4.50 ja kiireellä kohti Hua Lamphong juna-asemaa. Onneksi hotellimme oli lähellä, eikä liikenne aamulla ollut vielä kaaottinen. Liput ostimme tuonne Thaimaan rajalle Aranyaprathetin asemalle, hintaa niille tuli yhteensä 2,43€ ja juna lähti ajoissa klo 5.55

Kauniita lumpeita
Juna tuprutti sankkaa mustaa savua ja oli tuollainen lättähattu malli, .3 luokassa matkustimme. Ikkunat auki, siinä sitten puskimme maalaismaisemien läpi, välillä joku nousi junaan myydäkseen ruokaa ja juomaa, matkalle tuli mittaa yli 6 tuntia.

Vesipuhveleita?

Munkki
Perillä tuktukit odottivat meitä ja kuljettivat rajalle, onneksi Sami tilasi meille etukäteen viisumin netistä, ettei tarvinnut seisoa viisumijonossa.

Kambodzan raja Thaimaasta päin
Kun vihdoin pääsimme rajan yli, meidät kuljetettiin bussilla Poi Petin linja-autoasemalle ja sieltä sitten ostimme liput Siam Reappiin. Matkalla kaupunkiin oli todella paljon viljelyksiä,  lehmiä oli paljon, siat juoksivat ympäri pihaa, ihmiset olivat "uimassa" mitä ihmeellisimmissä kuralammikoissa. Sikoja kuljetettiin mopon takana, siinä ne makasivat selällään ja potkivat ilmaa, tuon yli kahden tunnin matkan aikana näki paljon paikallista elämää.
Perille päästyämme tuk tuk vei meidät hotellille, ensivaikutelma Kambodzasta on positiivinen, aika länsimaalainen ainakin tämä Siam Reap, onhan tämä ollut joskun Ranskan siirtomaana. Varasimme saman kuskin aamuksi viemään meidät Angor Watin temppelialueelle, hän tulisi hakemaan meidät klo 5, jotta ehtisimme sinne ennen auringon nousua.Temppelialueella oli pilkkopimeää, taskulamppuja heilui siellä sun täällä, jotenkin pääsimme perille. Aamu alkoi hiljallen valjeta ja siinä näkyi jo temppelin hahmoa.

Angor Watin temppeli auringon noustessa, tässä vain puolet
Harmiksemme taivas oli pilvessä, voi vaan kuvitella kuinka upea se olisi, jos taivas olisi ollut pilvetön. Kun näimme tuon todella, todella ison temppelirakennuksen, emme tulleet turhaan. Tästä alkaa kierroksemme, siihen taisi sisältyä 9 temppeliä.
Temppelit ovat Unescon maailmanperintökohteisiin kuuluvia ja niitä on rakennettu 800-1400- luvuilla Khmerien aikakaudella. Temppeleistä osa on hyvässä kunnossa ja toiset taas korjauksen tarpeessa.
Onneksi mm.Tsekki, Intia, Kiina ovat mukana temppeleiden kunnostuksessa.

Angor Watin oikea siipi
Kambodzan tunnetuin matkakohde Angkor Watin temppelialue, sen ensimmäiset rakennukset ovat
1100-luvulta. Alunperin Angor Wat rakennettiin Khmerien valrtakunnan pääkaupungiksi ja Vishnulille omistettu hindutemppeli, mutta myöhemmin sen sai Buddha.
Tässä teille muutama kuva katseltavaksi. Harmi ettei noissa kuvissa näy, miten UPEA tuo alue on.

On siinä käytävällä mittaa

Sama ulkopuolelta

Alueen siistijät luutineen

Angor Thom alueen eteläinen portti

Toiset kaiverrukset ovet hyvin säilyneet

Kalastelua,  huom! vihreää vettä

Puun peittämä temppeli
Toiset ovat säilyneet hyvin

Löydä Buddhan kasvot

Puu on vahvempi kiveä

Siellä minä odottelen alhaalla, kun en uskaltanut ylös mennä
Elefantti terassi

Pikku-poika juoksemassa temppelin raunioilla, voi tuota lapsen riemua :)
Tyttö tekemässä käsikoruja
Tämä tyttö myi kortteja sekä tekemiään koruja. Hän pyysi minua viereensä istumaan, esitteli myytäviään, yhtäkkiä hän pisti käden vatsalleni ja sanoi "baby", yritin sopertaa, että "no, no" johon tyttö vastasi, että "kun syön paljon, niin vauva kasvaa". Niin ehkä nyt on parempi siirtyä liemi ruoalle, kun näytän raskaana olevalta.
Kuvia tuli räpsittyä tuolla reissulla melkein 300 ja niistä valitsin mielestäni parhaita.

1. Voi mieletön mihin ihmemaahan olette päässeet. Aivan uskomattomia rakennelmia, rakennuksia, miten ne on oikein aikoinaan edes pystytty rakentamaan ja nuo puiden juurakot... huh
    Ei tuota edes pysty kuvittelemaan mitä todellisuus näyttää.
    Ihana tyttö ;)

2. Niin, tuo oli kyllä ihmeellinen kokemus.
    Sitä mekin siellä ihmeteltiin, että miten isot kivenlohkareet on saatu liikkumaan ja vietyä niin korkealle :o
    Luin jostakin lehdestä, että noita temppeleitä olisi viidakossa vielä tuhansia. Tämä temppelialue kyllä kokemisen arvoinen, suosittelen :)
    Ja Tiitsa, miten hyviä kuvia Sinä saisitkaan aikaan taidoillasi :)

3. Huh hei mitä kuvia taas! Huomasin vahingossa :), että kun napsauttaa kuvasta, kuva suurenee ja ne voi katsoa sarjana. Mun suosikit ovat "siistijät, tyttö, juokseva lapsi ja mies vihreässä järvessä". Vaikka on valinnan vaikeus.
    Mahtava paikka!

Mielenkiinnolla seuraavaa postausta odottaen, Liisa.

1. Mahtava paikka, sanotaan että se on parasta mitä Kambodza voi tarjota.
      Joo, aina oppii jotain uutta. Mäkin tykkään itse juuri noista kuvista :)

4. Wow, olen ihan sanaton... täytyy miettiä, jos itsekkin ennättäisi jossakin vaiheessa siellä käymään :) Kiitos taas kerran :))

Sussa

1. Ole hyvä Sussa, oli kyllä sanoinkuvaamaton paikka, suosittelen :)

5. Heipä hei! Älä moiti kuviesi laatua..ihan hyviä.Kaikkea löytyy laidasta..laitaan.Jäin miettimään hyväuskoisten "pissitystä"!
    Bangkokissa 21.12 illalla kun menimme syömästä hotellille: ylikulkusillalla oli 4 pahvia ja pahvien päällä nukkui mummo, n. 5v. lapsi, n.3v. lapsi ja n. 3kk lapsi tuttipullo suusta roikkuen ( alla valtavat autojonot)...vain mielikuvitus rajana mitä noille lapsille voidaan tehdä....
    Maailma on ...oppii arvostamaan " käpykyläämme! T. Pl ja a

6. Niin, on kauhea katsella noita kerjääviä ihmisiä. Täällä Kambodzassa kerjäläis-poika pyytää dollaria likaisissa vaatteissa ja muutenkin likaisena ja kuitenkin hiuksiin oli laitettu raitoja. Mikä sitten on oikea kerjäläinen?

7. Kiitos blogista!
    Hyvää uutta vuotta ja paljon uusia kokemuksia tälle vuodelle!
    Voikaa hyvin. Terkuin H.-L.

8. Kiitos ja hyvää uutta vuotta myös sinne :)